تأثير حركات نماز در سلامت جسمى افراد
بررسى يك دانشگاه برجسته مالزى نشان مى دهد اعمال و حركاتى كه مسلمانان هنگام خواندن نماز انجام مى دهند فوايد جسمى قابل توجهى دارد.
به گزارش خبرگزارى فرانسه از كوالالامپور، نتايج اوليه تحقيقات گروه مهندسى بيوپزشكى دانشگاه مالايا نشان مى دهد شيوه نماز خواندن مسلمانان براى قلب و ستون فقرات مفيد است و ظرفيت حافظه و قدرت تمركز را افزايش مى دهد. به نوشته نشريه «نيواستريتس تايمز»، عبدالله احمد بداوى نخست وزير مالزى گفت: اين تحقيق، تأثير نماز را در زندگى يك فرد اثبات مى كند.
باهوش ها عاقبت گياهخوار مى شوند
پژوهشگران انگليسى در جديد ترين تحقيقات خود نشان دادند احتمالاً كودكان باهوش در بزرگسالى گياهخوار مى شوند. به گزارش شبكه خبرى بى. بى.سى، تحقيقات دانشگاه ساوت همپتون نشان مى دهد ضريب هوشى «IQ» آنهايى كه در سنين ۳۰ سالگى گياهخوار هستند در سن ۱۰ سالگى ۵ رتبه بيشتر از ديگر همسالانشان بوده است.
به گفته اين پژوهشگران كشف اين مسأله مى تواند پاسخى براى اين سؤال باشد كه چرا افرادى كه ضريب هوشى بالاتر دارند سالم تر هستند، چرا كه رژيم هاى غذايى گياهى خطر ابتلا به بيمارى قلبى و چاقى را نيز كاهش مى دهد.
كم كارى تيروئيد
موجب عقب ماندگى ذهنى كودكان مى شود
كارشناس مسئول امور آموزشگاه مركز بهداشت استان خراسان رضوى گفت: كم كارى تيروئيد مادرزادى نوزادان از جمله بيمارى هاى غيرواگير است كه باعث عقب ماندگى ذهنى آنها مى شود.
محمدرضا بهار در گفت وگو با ايسنا افزود: كم كارى تيروئيد نوزادان بايد در يك ماه اول زندگى تشخيص داده شود تا با درمان مناسب از عواقب آن كه كاهش ضريب هوشى به اندازه ۱۰ تا ۱۵ نمره است، جلوگيرى شود. وى با اشاره به اين كه هم اكنون به ازاى هر يك هزار تولد كودك در كشور، يك مورد مبتلا به كم كارى تيروئيد شناسايى شده است، گفت: آمار كشورهاى پيشرفته نشان مى دهد كه در اين كشورها از هر چهار هزار مورد تولد، يك كودك مبتلا وجود دارد كه نشان دهنده آمار بيشتر مبتلايان به كم كارى تيروئيد مادرى در نوزادان، دركشورمان است.
كارشناسان مسئول امور آزمايشگاه مركز بهداشت استان خراسان رضوى درباره علت بروز اين بيمارى گفت: اين عارضه در نوزادان مادرانى كه در رژيم غذايى آنها به ميزان لازم «يد» وجود ندارد، به وجود مى آيد كه با مصرف به اندازه يد مى توان از بروز آن جلوگيرى كرد. وى ادامه داد: به همين منظور با همكارى سازمان بهزيستى كشور و مراكز بهداشت استان ها، طرح غربالگرى تيروئيد نوزادان در كشور آغاز شده است.
بى رويه دارو نخوريد
يك داروساز با اعلام اين كه همه بايد فرهنگ استفاده از دارو را بياموزند، گفت: خانواده ها از تداخل داروها جداً پرهيز كنند.
دكتر محمد كريم جليلى در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: مصرف بى رويه و نا آگاهانه داروها، عواقب بسيار بدى در پى خواهد داشت. وى مسموميت هاى دارويى و مقاوم شدن بدن در برابر داروها را از مضرات تداخل دارويى برشمرد و از مردم خواست كه قبل از استفاده از هر دارويى ابتدا با پزشك معالج خود مشورت كنند، چرا كه استفاده مكرر از يك دارو، بدون تجويز پزشك و نا آگاهى از علل بيمارى نه فقط بيمارى را بهبود نخواهد بخشيد بلكه عوارض بسيارى نيز به دنبال خواهد داشت. وى در پايان گفت: تداخل داروهاى شيميايى و سنتى نيز اثرات نامطلوبى در بيمار ايجاد مى كند.
ديابتى ها پاهايشان را به بخارى نزديك نكنند
سرپرست مركز تحقيقات ديابت يزد خطاب به ديابتى ها هشدار داد: با فرار رسيدن فصل سرما بيشتر مراقب پاهايتان باشيد و ضمن مرطوب نگه داشتن پاها، از نزديك كردن آنها به بخارى و حرارت مستقيم خوددارى كنيد.
دكتر محمد افخمى اردكانى در گفت وگو با ايسنا، ضمن تأكيد بر اين مطلب، افزود: افراد توجه داشته باشند كه با افزايش قند خون در بيماران ديابتى، احساس سردى و بى حسى در پاى اين بيماران بروز مى كند و معمولاً بيماران براى گرم كردن پاهايشان، آنها را نزديك بخارى نگه مى دارند كه اين عمل باعث بروز تاول، ايجاد زخم، سوختگى هاى عميق و بدون درد مى شود.
دكتر افخمى اردكانى شست و شوى منظم پاها، مرطوب نگهداشتن پاها بوسيله كرم هاى مرطوب كننده، پوشيدن كفش روى فرش، ضمن رعايت نكاتى همچون احساس راحتى با كفش و تنگ نبودن كفش در حين راه رفتن، را از موارد قابل توجه در بيماران ديابتى دانست.
مصرف لبنيات بهترين راهكار پيشگيرى
از پوكى استخوان
مصرف كافى مواد كلسيم دار در جلوگيرى از ابتلا به پوكى استخوان بسيار مؤثر ست. على اشرف رشيدى كارشناس ارشد تغذيه و رژيم هاى غذايى گفت: پوكى استخوان به بيمارى اطلاق مى شود كه نسج استخوان به حدى پوك شده باشد كه از هر جهت استعداد شكستگى را داشته باشد.
اين بيمارى يك بيمارى ناقص كننده است و ميزان شيوع آن به حدى است كه از هر چهار زن ۵۵ سال به بالا يكى از آنان استعداد ابتلا به اين بيمارى را پيدا خواهد كرد. وى گفت: نداشتن تغذيه مناسب، عدم مصرف كلسيم و فسفر كافى و دفع آن در زمان باردارى، عدم مصرف كلسيم در زمان شيردهى (خصوصاً در مادرانى كه زايمان هاى زيادى دارند)، ننوشيدن شير توسط كودكان و يا عدم دريافت كامل شير در اين سنين، شيوع پوكى استخوان در افراد را بالا مى برد.
اين كارشناس ارشد تغذيه و رژيم هاى غذايى با اشاره به شيوع بالاى پوكى استخوان بين زنان در سنين بعد از يائسگى، اظهار كرد: در زنان در اين سنين به دليل ترشح نشدن هورمون هاى زنانه (پروژسترون و استروژن)، عاملهاى حفاظتى بدنشان از بين مى رود و به تبع ميزان شيوع و ابتلا افراد به آن بالا مى رود.
رشيدى با تأكيد بر اين كه تغذيه نقش بسيار مهمى در پيشگيرى از ابتلا به بيمارى پوكى استخوان دارد، گفت: دريافت كافى كلسيم و فسفر ( مصرف روزانه سه ليوان شير و فرآورده هاى آن) و مصرف سبزيجات (خام و يا پخته)، ميوه ها و پروتئين هاى حيوانى مثل ماهى در جلوگيرى از ابتلا به اين بيمارى بسيار مؤثر است. وى همچنين عدم مصرف شير به همراه كاكائو را در اين زمينه بسيار مهم دانست و افزود: بعد از دريافت كلسيم كافى، كاكائو و قهوه نخوريد تا كلسيم بتواند در بدن جذب شود.