يكشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱ شعبان ۱۴۲۹
Sun, Aug 3, 2008
سلامت
sLogo.gif

PDF Edition
Archive
RSS Feed
ويژه نامه پايان سال ۱۳۸۶
شكوه منطق ايرانى
ويژه نامه سوم تير
اجتماعى
سياسى۱
ايران اقتصادى۱
ايران اقتصادى۲
ايران اقتصادى۳
ايران اقتصادى۴
فرهنگ وانديشه
فرهنگ و هنر
ايران زمين
اقتصاد
بين الملل
تاريخ
داخلى
صفحه آخر
گزارش
حوادث
ورزشى
سلامت
خانواده
رودررو
سلام ايران
ديگه چه خبر؟
اوقات شرعى
تأخير انداختن باردارى و خطر سزارين
380745.jpg
نتايج جديدترين يافته هاى پزشكى نشان مى دهد تأخير انداختن زمان باردارى ارتباط مستقيم با عمل سزارين در زنان باردار دارد.
محققان اعلام كرده اند هر چه زنان زمان بچه دار شدن را بيشتر به تأخير بيندازند احتمال آن كه فرزند خود را با عمل سزارين به دنيا آورند، بيشتر خواهد بود.به گفته آنها هر چه سن مادر شدن بالاتر باشد، قدرت ماهيچه هاى نرم رحم براى انقباض كاهش مى يابد. براين اساس احتمال عمل سزارين در زنان باردار ۴۰ سال به بالا ۱۰ برابر بيشتر از زنان ۳۰ تا ۳۴ سال است و به ازاى هر پنج سال افزايش سن زن بعد از ۱۶ سالگى احتمال سزارين تا ۴۹ درصد افزايش مى يابد.
سويا تعداد اسپرم ها را كاهش مى دهد
380763.jpg
محققان امريكايى اعلام كرده اند خوردن فقط نيم پرس غذاهاى حاوى سويا در روز براى كاهش چشمگير تعداد اسپرم در مردان كافى است.
مطالعه دانشمندان حاكى است مردانى كه به ميزان بيشترى غذاهاى حاوى سويا مصرف مى كنند در مقايسه با سايرين از ميزان اسپرم كمترى برخوردار هستند.
بستنى، ماست، پنير، ساندويچ برگر، گوشت چرخ كرده، سوسيس و ژامبون از جمله غذاهايى هستند كه به علت برخوردارى از سويا مى تواند براى مردان مضر باشد. با اين حال نمى توان گفت مصرف غذاهاى حاوى سويا، نابارورى در مردان را به دنبال دارد.
پيوند كبد از سالمندان خطرى ندارد
380760.jpg
پيوند كبد از اهداكنندگان سالمند به بيماران نيازمند هيچ خطرى ندارد.
محققان اعلام كرده اند عملكرد كبد گرفته شده از افراد سالمند بالاى ۶۰ سال به اندازه افراد جوان بى خطر خواهد بود.
پزشكان ابراز اميدوارى كرده اند اين يافته جديد بتواند بيماران نيازمند پيوند كبد را تشويق به دريافت اين عضو حياتى از افراد سالمند كند.
ميوه هاى مفيد براى قلب
380766.jpg
مهين حضرتى

ميوه هايى مانند طالبى، موز و پرتقال براى سلامت قلب مفيد هستند. به عقيده دانشمندان، بيشتر اين بيماران روزانه چند دارو مصرف مى كنند كه موجب دفع پتاسيم از بدن مى شود و چون كمبود اين ماده مغذى مى تواند با حملات قلبى همراه باشد، خوردن مواد غذايى منبع پتاسيم بسيار ضرورى است. از آنجا كه كلسترول، فشار خون و هموسيتين بالا، زمينه ساز بروز بيمارى هاى قلبى هستند، مصرف طالبى به علت دارا بودن مواد مغذى براى كنترل اين سه ماده مفيد و در حفظ سلامت قلب مؤثر شناخته شده است. مطالعات نشان داده است مصرف يك فنجان آب طالبى در روز به ميزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را كاهش مى دهد.
طالبى يكى از بهترين ميوه ها براى حفظ سلامت قلب است. همچنين افرادى كه ويتامين E، بتاكاروتن و اسيد فوليك را در مقادير مورد نياز دريافت مى كنند، سطح اين تركيب در خون شان پائين تر است، بطورى كه خوردن مواد غذايى منبع اين مواد مغذى در مدت چهار هفته به ميزان ۱۱ درصد سطح اين فاكتور را كاهش داده است. ويتامين E بالايى كه در طالبى وجود دارد به همراه بتاكاروتن، احتمال بروز سرطان هايى چون ريه، سينه، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد كاهش مى دهد.
اين دو ماده مغذى با فعاليت آنتى اكسيدانى كه دارند، از فعاليت تخريبى راديكال هاى آزاد جلوگيرى كرده و مانع تشكيل غدد سرطانى مى شوند.
شيرمادر زمينه سازشكوفايى استعداد كودك
380793.jpg
غزاله مرعشى‎/ منبع: WebMD]

تغذيه كودك با شير مادر مزاياى بسيار زيادى دارد كه برخى از آنها اثرات درازمدت داشته و بر سلامت جسمى فرد در بزرگسالى نيز تأثير مى گذارد. از سويى ديگر شيردادن مادر به كودك موجب مى شود رابطه عاطفى قوى و خاصى بين آن دو به وجود آيد و همين مسئله موجب مى شود تا كودك در سنين بالاتر از سلامت روحى بيشترى برخوردار باشد و حتى در بزرگسالى، مادر و فرزند با يكديگر صميمى تر باشند و بيشتر همديگر را درك كنند.
پزشكان و متخصصان با انجام تحقيقات مختلف روى نوزادانى كه از شيرمادر تغذيه مى كنند و بزرگسالانى كه در دوران كودكى از شيرمادر بهره برده اند به اثرات مثبت و فراوان تغذيه با شيرمادر از نظر جسمى و روحى پى برده اند. موارد زير بخشى از نتايجى است كه تحقيقات مختلف ثابت كرده است.
افزايش سطح هوش
كودكانى كه از شيرمادر تغذيه كرده اند در سنين دبستان سطح هوش بالاترى نسبت به ساير همكلاسى هاى خود دارند. تفاوت آنها با سايرين در زمينه توانايى ها و استعدادشان، در مهارت هاى زبانى مانند خواندن و نوشتن كاملاً محسوس است.
بسيارى از مادران آرزو دارند كه فرزندان باهوشى داشته باشند و شايد همين مسئله موجب شود انگيزه آنها براى شيردادن به فرزندانشان بسيار بالا رود. هرچند براى مادرانى كه شاغل هستند ممكن است شيردهى براى مدت طولانى سخت باشد، اما اگر تغذيه نوزادان بين ۴ تا ۶ ماه فقط شير مادر باشد، تأثير بسيار مثبتى بر توانايى هاى ذهنى و هوش آنها دارد. البته شيرمادر نمى تواند هيچ كودك معمولى را تبديل به نابغه كند يا يك كودك عقب مانده ذهنى را به سطح كودكان معمولى برساند. درواقع هر كودك ميزانى از هوش و توانايى ذهنى را به صورت بالقوه دارد و تغذيه با شيرمادر به او كمك مى كند تا از همه پتانسل هوش خود استفاده كند و استعدادهاى ذهنى بالقوه خود را به بالفعل تبديل كند.
همچنين مادرانى كه به كودكان خود شير مى دهند در سال هاى بعد تمايل بيشترى به وقت صرف كردن با فرزندانشان دارند، بنابراين در سنين كودكى و نوجوانى بيشتر با فرزندان همراه هستند و آنها را در شكوفا كردن استعدادهايشان يارى مى كنند.
پيشگيرى از چاقى
تحقيقات نشان داده است افرادى كه در كودكى از شيرمادر تغذيه كرده اند در آينده به احتمال زياد وزن مناسبى خواهند داشت. اين افراد در مقايسه با سايرين ريسك ابتلا به چاقى كمترى دارند.
اثرات آرام بخش
زمانى كه نوزادان به علت بيمارى يا مشكلات جسمى درد دارند و گريه مى كنند، تغذيه شيرمادر مى تواند درد آنها را تسكين دهد و موجب شود آنها كمتر گريه كنند. درواقع بغل كردن، دادن آب قند يا پستانك هرگز نمى تواند به اندازه شيردادن به كودك گريه و بى تابى او را كم كرده و دردهايش را تسكين دهد.
پيشگيرى از بيمارى هاى قلبى
افرادى كه در كودكى شيرمادر خورده اند در بزرگسالى شاخص توده بدنى (BMI) كمتر و سطح كلسترول خوب بالاترى دارند و اين دو عامل در پيشگيرى از بروز بيمارى هاى قلبى و عروقى نقش مؤثرى دارند. درواقع تغذيه در دوران كودكى مى تواند تأثير زيادى در تأمين سلامت افراد در سنين بزرگسالى داشته باشد.
پيشگيرى از آلرژى
كودكانى كه دست كم چهارماه فقط از شيرمادر تغذيه مى كنند در سنين بالاتر، كمتر به آسم، اگزما و آلرژى هاى غذايى مبتلا مى شوند.
تغذيه با شيرمادر موجب مى شود كودك ديرتر از موادغذايى ديگر استفاده كند و زمينه آلرژى در او كاهش يابد. پزشكان توصيه مى كنند مادران به كودكان خود شير گاو تا يك سالگى، تخم مرغ تا دوسالگى و مغزها و ماهى تا سه سالگى ندهند.
مادران در دوران شيردهى بايد تغذيه مناسبى داشته باشند. بهتر است در اين دوران بيشتر از ميان وعده هاى غذايى استفاده كنند. درطول روز هر دو تا سه ساعت چيزى بخوريد تا احساس گرسنگى نكنيد. سعى كنيد در رژيم غذايى خود بيشتر از ميوه ها و سبزيجات استفاده كنيد تا ويتامين ها و مواد معدنى موردنياز بدن خود و فرزندتان به خوبى تأمين شود.
از ماهى در رژيم غذايى خود غافل نشويد. اسيدهاى چرب امگا۳ در اين دوران براى مادر و فرزند بسيار مفيد هستند. هرگز بدون مشورت با پزشك اقدام به مصرف قرص ها و مكمل هاى غذايى نكنيد.


|   شناسنامه   |   آرشيو   |